Olika vägar att marknadsföra sin hemsida

Det är ytterst få E-butiker som inte behöver göra reklam för sin verksamhet. Det är klart att större etablerade företag har lättare att få kunder men samtidigt gäller det att bygga varumärkesnamn och att hela tiden visa upp att det är just till den E-butiken som kunden bör gå till. Vilken väg som är bäst att gå för att marknadsföra sin E-butik beror mycket på vad som säljs. Alla vägar har även sina fördelar och nackdelar. Följande exempel är tagna från www.mementor.no.

  • SEO (Sökmotoroptimering)

Sökmotoroptimering handlar i korthet om att synas på Google. Om en E-butik säljer strumpor är det självklart att de vill synas högst upp på Google vid sökning på ordet ”Strumpor”. Vägen hit är ofta ganska lång och därmed bör man se en satsning på SEO som långsiktig. Men det kan vara extremt lönsamt. Detta med tanke på att ca 50% av alla som söker på Google väljer att klicka på det sökresultat som är först på träfflistan.

  • Nyhetsbrev

Nyhetsbrev är mycket bra att jobba med mot befintliga kunder. Genom att anpassa brevet utifrån årstid, produkter, kampanjer m.m. kan en tydlig merförsäljning skapas. Som med all marknadsföring krävs det att man mäter och analyserar resultatet av dessa nyhetsbrev. Då kan man även utveckla systemet till att bli så lönsamt som det går. Fördelen ligger i att de är lätta att skapa och billiga att skicka ut. Men man bör komma ihåg att det är extremt viktigt att utforma nyhetsbrevet intressant. Annars kommer de inte ens att öppnas.

  • Adwords

Adwords är Googles annonssystem. Dess fördel är att man enbart betalar för den trafik som dessa annonser genererar. Varje gång någon klickar på en annons får annonsören betala. Men det betyder ju även i realitet att en person har kommit in på hemsidan. En stor fördel är även att annonserna anpassas mot de som reklamen vänder sig till. En person som surfar på pennvässare kommer inom kort få se Adwordsannonser med reklam för dessa.

Därmed visas reklam som är högst relevant. Nackdelen är att det kan vara extremt dyrt med Adwords. Priserna har pressats upp rejält senaste åren och inom vissa segment (ex lån) kostar varje klick riktigt mycket. Det är inte ovanligt att ett enda klick kostar företagen 100-200kr. Här ska man ju även komma ihåg att en person som klickar på en annons inte nödvändigtvis kommer att köpa något/teckna ett lån.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

1 + 9 =