E-sport – Från subkultur till socialt accepterat

Begreppet ”E-sport” kommer från Sydkorea där man började använda det redan i slutet på 1990-talet. Det är inte oväntat att det kommer från det landet då E-sport har mycket högt anseende där och även har ett förbund inom landets ”Riksidrottsförbund”. I Sverige kämpar E-sportförbundet att bli mer accepterat och de har kommit långt. Men än så länge står de utanför svenska Riksidrottsförbundet. Frågan är om det enbart är en tidsfråga till de blir medlemmar.

Generellt har Sverige varit tidiga med E-sport och att både anordna tävlingar och medverka i stora internationella tävlingar. År 2001 tog ett svenskt E-sportteam silver i VM i spelet Quake. Men det betyder inte att E-sport då var accepterat och utbrett i samhället.

Även om allt fler började få tillgång till internet så var den digitala närvaron inte i närheten av vad den är idag. Datorspelande sågs som ett fritidsintresse av ”ungdomar som satt i källaren och spelade bort tid”.

Men steg för steg har E-sport blivit mer accepterat. Det handlar både om att media uppmärksammat spelen och att digitalisering skapat en förståelse för att både jobb och fritid allt mer bygger kring internet och digital kommunikation.

Ett tydligt exempel på detta är att det år 2011 öppnades en sportsbar i Stockholm som enbart visar E-sport. Året efter valde SVT att visa flera finaler från Dreamhack. Aftonbladet gjorde även egna live-sändningar från både Dreamhack och andra tävlingar.

Full fart på Dreamhack

När så ordet E-sport kom med som ett av årets nyord 2013 var nästa steg taget. Begreppet var allmänt vedertaget och användes av både spelare, media och allmänheten. Men steget till att accepteras helt som sport står fortfarande kvar.

Ett av E-sportsförbundets primära mål är bli accepterade som medlemmar i Svenska Riksidrottsförbundet. Detta förbund startades 2008 och har även mål att sprida kunskap kring E-sport, välja ut spelare till VM och skapa en organisation som gynnar dess medlemmar.

Att E-sport blir allt mer populärt märks även av på vadslagningssidor. Flera spelbolag breddar utbudet samtidigt som spelbloggar om E-sport tar med betting som en självklar del av ämnet. Med större uppmärksamhet från spelbolagen skapas också större prissummor och mer uppmärksamhet. Det bör inte dröja länge förrän spelbolagen direktsänder matcher via deras webbplatser vilket även skapar en större tillgänglighet.

Än så länge är det just tillgängligheten som är en av orsakerna till att E-sport inte växer mer än vad det gör. Visserligen nämns det ibland i media men jämfört med många andra sporter är det mycket lite. Men med större intresse från de som spelar, bettar på och intresserar sig för E-sport bör även sporten få mer uppmärksamhet. En uppmärksamhet som leder till att sporten kan växa.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

76 + = 83