Begränsa jobbet vid flytten

Att det innebär massor av jobb att flytta vet de flesta. Inför flytten är det kanske mest bekymmer över hur man ska få allt att flyta på smidigt, man tänker på. Ofta handlar det om tid, och kanske nya hyresgäster som väntar på att få tak över huvudet. Men, när man i efterhand frågar de som flyttat, vad som upplevdes som tråkigast och jobbigast, är det ofta flyttstädningen som kommer upp. När man tycker att det hela börjar bli klart, och man ser framför sig hur man ska installera sig i det nya boendet, måste man istället ta hand om en betungande rengöring av den gamla våningen.

Även om man är van att städa, är en flyttstädning något helt annat. Här ska göras rent precis överallt, och det kan till och med vara vrår som du inte ens vet om att de finns. Allt ska göras rent, och du ska återställa våningen till det skick den var då du flyttade in. Städningen ska kunna godkännas av kommande boende, men den ska också klara av granskningen i en besiktning, åtminstone om det gäller en hyreslägenhet. Det är ofta oron för denna besiktningskontroll som de flesta tycker är mycket jobbig. Godkänns inte städningen, måste man göra om det hela, eller betala fakturan för den städpersonal hyresvärden kallar in. Och då har du naturligtvis ingen möjlighet att påverka kostnaden.

Om du istället, redan från början, bestämmer dig för att låta någon annan göra jobbet, och på så sätt slippa både arbete och oro, väljer du själv vem som ska göra jobbet. Du väljer en firma som utför flyttstädning i Stockholm med van och professionell personal. Då får du också en garanti på jobbet, vilket innebär att du inte behöver känna någon oro för kontrollen. Skulle, mot förmodan, något inte vara till belåtenhet, tar företaget helt ansvar för det, och ser till att alla i slutändan blir nöjda. Detta ingår naturligtvis i priset, och eventuell omstädning medför inga extra kostnader för dig.

När du tar kontakt med städfirman ger de dig en offert, så att du kan välja det bästa alternativet. Du får också en lista med allt som ingår i en flyttstädning, och ser då också vilka delar du kan, eller förväntas göra själv. Det är till exempel vanligt att firmans personal enbart sopar balkong och förrådsutrymme, så om det behöver städas mer grundligt där kan du se till att göra detta i samband med att du plockar undan dina saker som stått där.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

76 − = 70